Viac o interim manažmente Interim manažment je moderný, vysoko výkonný strategický nástroj efektívneho riadenia organizácií. Je odpoveďou na neustále sa meniace podmienky vonkajšieho prostredia a zmeny prebiehajúce vo vnútri organizácií. Interim manažér Interim manažment umožňuje zákazníkom získať vysokokvalifikovaného manažéra/odborníka na časovo ohraničenú dobu a na plnenie dohodnutých cieľov a činností. Na tomto princípe dokážu firmy veľmi rýchlo reagovať na vzniknuté nové trhové príležitosti alebo zaceliť rizikové miesta pri odchode kľúčových zamestnancov. Správne nasadený interim manažér pozná podnikateľské prostredie svojho zákazníka, pracoval na porovnateľných alebo vyšších pozíciách a je odborníkom v danom odvetví. Preto sa dokáže rýchlo adaptovať a poskytovať plnohodnotný výkon od prvých dní po nástupe. Malé a stredne veľké organizácie Interim manažment je mimoriadne výhodný pre menšie a stredné firmy. Tie si v mnohých prípadoch nedokážu dlhodobo udržiavať vysokokvalifikovaných manažérov. Dôvodom sú zväčša vysoké náklady, ale aj ambície manažéra uplatniť sa vo väčších organizáciách. Často však aj malé firmy pristupujú k náročným projektom, zmenám alebo rozširovaniu aktivít, kde by skúsený manažér našiel uplatnenie. Výzvy podnikateľského prostredia prichádzajú neočakávane a vytvárajú nesmierny tlak na dostupnosť a flexibilitu pracovnej sily. Obchodný vzťah Interim manažér pracuje na základe obchodo - právneho vzťahu (zmluvy). To vytvára vysokú flexibilitu zmluvného vzťahu, možnosť prenajať kvalifikovaného manažéra podľa svojich potrieb, za najvýhodnejších podmienok a po dosiahnutí stanovených cieľov zmluvu ukončiť. Nástup manažéra na výkon činnosti je bez poplatkov spojených s jeho vyhľadaním. Tak isto aj ukončenie činnosti. Preto tento spôsob predstavuje spravidla nákladovo a časovo najefektívnejšiu cestu splnenia stanoveného cieľa.
Príklady využívania Interim manažmentu Využitie interim manažéra vo firmách je prakticky neobmedzené. Závisí jedine od ich operatívnych a strategických potrieb. Typické sú dve situácie, v ktorých býva nasadenie interim manažéra mimoriadne efektívne: 1) pri nutnosti okamžitej náhrady dôležitého zamestnanca alebo rýchlej reakcie na vzniknutú trhovú príležitosť tzv. - gap manažment, 2) pri zmenách a projektoch, keď organizácii chýbajú špecializované vedomosti alebo zručnosti. Vtedy býva vyhľadanie a zamestnanie manažéra na obdobie len 6 - 9 mesiacov počas výkonu projektu zdĺhavé, neefektívne a nákladné. Niektoré príklady projektov sú uvedené nižšie: · Redukcia nákladov - potreba radikálneho zníženia nákladov si vyžaduje prijať aj nepopulárne a ťažké rozhodnutia. Nie vždy sú ich interní zamestnanci schopní z rôznych dôvodov a väzieb vykonať. · Zvýšenie tržieb - zmena krivky tržieb smerom nahor si vyžaduje prijať nové riešenia, organizačné zmeny, nové impulzy do práce obchodného tímu. Skúsenosti, znalosti a často i dobré kontakty na zákazníkov sú výhodou Interim manažéra. · Krízový manažment - v ťažkých situáciách pre firmy je potrebné prijať rýchle a vážne rozhodnutia. Aj napriek odlišnostiam v jednotlivých prípadoch bývajú princípy a postupy riešení až prekvapujúco podobné. Manažér, ktorý ich ovláda a dokázal vo viacerých prípadoch úspešne implementovať zvyšuje percento pravdepodobnosti úspechu aj ďalších projektoch. · Riadenie zmien - významné projekty strategických zmien, reštrukturalizácií, nastavenia procesov, motivačných systémov a ďalších podstatných zásahov do zabehnutých podmienok organizácií si vyžadujú ich profesionálne zvládnutie. Nie vždy je „po ruke" skúsený a talentovaný líder schopný zmenu úspešne uskutočniť a navyše v čase, kedy to firma najviac potrebuje.
|